المنت پره ‌ای یا المنت فین‌دار

آشنایی با المنت‌های حرارتی: المنت پره‌ای یا المنت فین‌دار

المنت پره ایی یا المنت فین دار

مقدمه

المنت‌ها در صنایع مختلف کاربردهای گوناگونی دارند. کار اصلی المنت‌ها تبدیل انرژی الکتریکی به گرمایی است. بسته به نیاز، ممکن است از المنت‌های مختلف برای گرم کردن مایعات یا هوا کمک بگیریم. المنت‌های پره‌ای یا فین‌دار از جمله المنت‌هایی هستند که غالباً برای گرم کردن گازها در صنایع و کارخانجات به کار می‌روند. المنت‌های پره‌ای مزایای فراوانی نسبت به المنت‌های میله‌ای معمولی دارند. در این مطلب سعی داریم با بیانی ساده المنت‌های پره‌ای را تشریح کنیم؛ پس ما را همراهی کنید!

1f3257d2 3a05 405d 8ad9 b899704c2dc5 المنت پره ‌ای یا المنت فین‌دار

المنت‌ها

المنت‌ها ابزارهای گرمازایی در انواع مختلف هستند. گرمای تولیدی این تجهیزات را می‌توانیم تنظیم کنیم. برای بازدهی بهتر المنت‌ها، متعلّقاتی به آن‌ها افزوده می‌شود و قابلیت‌های جدیدی به آن‌ها اضافه می‌کند. از نمونه چنین افزونه‌هایی می‌توانیم به پره‌ها یا فین‌ها اشاره کنیم. این افزونه‌های به‌ظاهر ساده باعث انقلابی در مصارف صنعتی المنت‌ها شده‌اند.

c0340725 4f61 4b23 8ecc 0c32d52f4671 المنت پره ‌ای یا المنت فین‌دار

المنت پره‌ای

 

قبل از پرداختن به موضوع باید بدانید که المنت پره‌ای با نام‌های زیر نیز شناخته می‌شود.

  • فین‌دار
  • پولک‌دار
  • رادیاتوری
  • پره‌دار
  • باله‌ای

المنت پره‌ای همان المنت میله‌ای است که با روکشی پره‌ای‌شکل پوشانیده شده است. جنس روکش می‌تواند از استیلنس استیل، مس، آلومینیوم یا گالوانیزه باشد. المنت‌های فین‌دار در شکل‌ها، ابعاد و توان حرارتی مختلفی ساخته می‌شوند. این نوع المنت مصارف گسترده‌ای در صنعت دارد.

کاربردهای المنت پره‌ای

المنت‌های پره‌ای برای انتقال حرارت یکنواخت و آنی به محیط در موارد زیر کاربرد دارند.

  • کوره‌های صنعتی
  • محفظه‌های خشک‌کن
  • تهویه‌ صنعتی
  • استریل کردن
  • محافظت در برابر یخ‌زدگی
  • رادیاتورها
  • مبدّل‌های صنعتی
  • داکت‌ها

از این المنت‌ها در تجهیزات تابشی گرمایی محیط‌های شهری و مسکونی نیز استفاده می‌شود. گازی که المنت پره‌ای گرم می‌کند نباید خاصیت خورندگی داشته باشد. این المنت‌ها متناسب با محیط گرمایش و مکانیزم خنک‌شوندگی پره‌ها ممکن است با دمنده استفاده شوند.

9330ae4c 10cd 40a9 8a67 7ab14f26a9cd المنت پره ‌ای یا المنت فین‌دار

مزایای المنت پره‌ای


  1. انتقال سریع حرارت:

    به‌علت وجود پره‌های عمدتاً گالوانیزه‌ای در المنت فین‌دار، تولید حرارت در آن‌ها بسیار سریع صورت می‌گیرد. این المنت‌ها با استفاده از جریان همرفتی به‌سرعت می‌توانند باعث انتقال حرارت در کل محیط شوند.

  2. حرارت یکنواخت:

    یکنواختی گرمایش در المنت پره‌ای ناشی از گرم شدن دو سوی پره‌ها در تمام طول المنت است. این خاصیت، حرارتی یکنواخت را در سراسر نقاط تماس المنت با محیط فراهم می‌کند.

  3. اقتصادی:

    المنت‌های پره‌ای ساختار پیچیده‌ای ندارند. درواقع، با ارتقای بازدهی گرمایی المنت میله‌ای به‌وسیله پره‌ها ابزاری به مراتب کاربردی‌تر و بسیار به‌صرفه برای صنایع مختلف تولید می‌شود.

  4. انعطاف‌پذیری:

    المنت فین‌دار را با توجه به نوع کاربرد می‌توانیم با خروجی‌های مختلفی سفارش دهیم. قابلیت تولید این محصول با مختصات فنی مختلف، از مزایای مهم آن است.

  5. اتلاف حرارت بسیار کم:

    به‌علت ساختار خاص المنت پره‌ای، اتلاف حرارت در آن بسیار محدود است. این ویژگی باعث می‌شود تا بتوانیم برآورد دقیقی از تجهیزات گرمایشی مورد نیاز به دست آوریم.

ساختار المنت پره‌ای

المنت پره‌ای از اجزای زیر تشکیل شده است.


  • المنت:

    بخش اصلی تولید گرما است که در داخل رویه پره‌ای قرار می‌گیرد؛

  • پره‌ها:

    پره‌ها یا پولک‌ها به‌صورت مارپیچی به دور المنت میله‌ای پیچیده می‌شوند. یکنواختی پره‌ها برای انتقال یکدست حرارت مؤثر است؛

  • اتصالات:

    مهره‌ها و بست‌های متصل‌کننده اجزای المنت پره‌ای به یکدیگر و به منبع تغذیه.

نقش پره‌ها در المنت فین‌دار

در المنت پره‌ای گرما از المنت به پره‌ها منتقل می‌شود. این پره‌ها با تبادل گرمایی سریع، جریان همرفتی ایجاد کرده و محیط را گرم می‌کنند. بنابراین از دو المنت پره‌ای با طول مساوی، المنتی گرمای بیشتری تولید می‌کند که پره‌های بیشتری دارد. انتشار حرارت در سطح با ساختار پره‌ای سریع‌تر انجام می‌شود. چنین مکانیزمی را می‌توانیم در سیستم رادیاتور خودرو یا رادیاتورهای پره‌ای منازل نیز مشاهده کنیم.

نتیجه‌گیری

المنت‌های پره‌ای از کاربردی‌ترین انواع المنت‌ها هستند. از این المنت‌ها غالباً به همراه دمنده در خشک‌کن‌های صنعتی استفاده می‌شود. المنت فین‌دار را می‌توانیم متناسب با مختصات و بازده حرارتی مورد نیاز سفارش دهیم. از مزیت‌های مهم این المنت‌ها انتقال یکنواخت و سریع حرارت در محیط‌های مختلف است. یکی از روش‌های افزایش بازدهی حرارتی این المنت‌ها، افزایش تراکم فین‌ها به نسبت سطح پوشش آن‌ها است.

منابع


المنت پره ای

FIN TUBE / BARE ELEMENTS


Finned tubular heaters 600°C

 

سفارش رپورتاژ آگهی در روباه گرام

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید