برتری مرد بر زن در اسلام؟ بررسی کلی

برتری مرد بر زن در اسلام حقیقت دارد؟

از دیدگاه اسلام بحث برتری مرد بر زن بطور کلی و از جهات کلی مورد بحث قرار گرفته است.بیایید به زمان آفرینش انسان برگردیم.آدم و حوا.

دیدگاه زن و مرد
برتری مرد بر زن

اولین نقطه مهم این است که خداوند اول آدم را آفرید و سپس حوا را.اولین بودن اگر نوعی برتری نباشد؛ مسلما یک امتیاز است.همه دوست داریم اولین باشیم.در مسابقات ورزشی، در اختراع و در کلاس درس شاگرد اول بودن مایه افتخار است.انسان ذاتا دوست دارد اولین باشد.

بحث بعدی در مقاله برتری مرد بر زن به طور کلی  این است: که خداوند یکتا بعد از آفرینش آدم و حوا با آدم سخن گفت نه با حوا.در قرآن کریم خداوند متعال خطاب به آدم فرمود:

ای آدم تو و زوج تو در بهشت ساکن شوید.چرا با حوا سخن ننمود؟چرا خداوند آدم را به عنوان پیامبر برگزید؟ نه تنها آدم بلکه همه پیامبران الهی همه مرد بودند.

بعد از ساکن شدن انسان در بهشت؛ شیطان از طریق زن، (حوا) آدم را فریفت. آیا شیطان جنس زن را راحت تر از جنس مرد فریب میدهد؟ اگر چه بعد شیطان بعد قسم خورد که انسان چه زن و مرد را فریب خواهد داد.

ابعاد مختلف برتری مرد بر زن در امور کلی

بحث دیگر برتری مرد از لحاظ قدرت بدنی است.خداوند مصلحت دید که از لحاظ قدرت و استقامت بدنی مرد را قویتر و قدرتمندتر از زن بیافریند.

مسلما قدرت بدنی یک امتیاز مثبت به مرد است.اگر زن قویتر از مرد آفریده میشد چه اتفاقی در زمین میفتاد؟ آیا ترس آن میرفت که اگر زن قدرت بدنی بیشتری داشت آن قدرت را در مسیر نامناسب و گناه سوق نمیداد؟ و ا… علم.

در مبحث دیگر قدرت تفکر بیشتر مرد نسبت به زن مورد اشاره است.مغز مردان بزگتر از مغز زنان است؛ و به همین سبب از لحاظ قدرت تفکر و عقلانیت بطور کلی مردان قویتر از زنان هستند.

اغلب دانشمندان و مخترعین در جهان مردان هستند.و درصد بالایی را تشکیل داده است.

این امتیازات به هیچ وجه هدفش تحقیر زن نیست.و به صلاح خود زنان نیز میباشد.از طرفی زن قادر به زاد و ولد میباشد.و خداوند این قدرت را در اختیار جنس زن قرار داده است.

زن در اسلام مورد احترام و حرمت بوده.و به عنوان ناموس مرد در اثر ازدواج قرار داده است.

مرد محافظ زن در مقابل خطرات احتمالی از دوران نخست تا الان بوده است.و پاسداری از زن بر عهده مرد میباشد.

متاسفانه با گذشت زمان و نفوذ فرهنگ غرب بتدریج این مورد مورد غفلت و فراموشی قرار گرفته است.و جوامع بشری نقش زنان را تغییر داده است.که با دین اسلام سازگاری ندارد.

ماده و نر در در گله های حیوانات

در بین اغلب گله های حیوانات اغلب جنس نر برتر؛ رهبری گله را بر عهده می گیرد.در گروه شیرها دو سه شیر نر نقش رهبری را بطور غریزی بر عهده می گیرند.و شیرهای ماده بناچار رهبری شیر نر را پذیرفته اند.

معمولا شیرهای ماده به شکار میروند.و وقتی حیوانی را شکار کردند.سر و کله شیرهای نر پیدا میشود! شیرهای نر در غذا خوردن اولویت دارند؛ ابتدا شیر نر شروع به غذا خوردن حیوان شکار شده میپردازد.و هیچ شیر ماده ایی جرات نزدیک به شیر نر را ندارد و مزاحمت ایجاد شده توسط شیر ماده تحمل نمیشود.و ممکن است که شیر ماده مورد تنبیه شیر نر قرار بگیرد.

شیر نر پس از سیر شدن دست از غذا می کشد.و اجازه میدهد بقیه شکار توسط مادیان و توله ها خورده شود.

در بین تمامی گربه سانان این قانون همیشه حکم فرماست.

در بین سگ سانان نیز اغلب رهبری گله را جنس نر بر عهده میگیرد، به غیر از گروه کفتارها.

در بین انسانها در غالب کشورها مردان به عنوان رییس و رهبر حکومت میکنند.چه جوامع پیشرفته و چه در کشورهای جهان سوم، در گروهای شغلی نیز اغلب مردان ریاست اداره و یا نهاد را بر عهده دارند.

در بحث قضاوت و قضات در اسلام قاضی باید مرد باشد.و زن نمیتواند قاضی شود، و یک شاهد مرد برابر دو شاهد زن است.در بحث ارثیه نیز مردان دو برابر زنان ارث میبرند.

درخواست مهریه، 14سکه..؟

برتری مرد بر زن مورد همیشه مورد مناقشه و جر و بحث طی قرون گذشته تا امروز قرار گرفته است.

برتری مرد بر زن در وبلاگ تامبلر روباه گرام

برخورد با زنان ناشزه در قرآن:

در آیه شریف قرآن می‏فرماید: “فالصّـلحـتُ قَـنتـتٌ حـفظـتٌ للْغیب بما حفظ اللّه‏…؛ (نساء، 34) صالحان و درستکاران، و آنها کسانی هستند که در برابر نظام خانواده خاضع و متعهد می‏باشند، و نه تنها در حضور شوهر، بلکه در غیاب او، “حفظ غیب” می‏کنند، و در برابر حقوقی که خداوند برای آنها قایل شده، وظایف و مسؤولیت‏های خود را به خوبی‏انجام می‏دهند.”

مردان موظفند در برابر این گروه از زنان نهایت احترام و حق‏ شناسی را داشته باشند؛ ولی در قبال این گروه، زنانی هستند که از وظایف خود سرپیچی می‏کنند و در آنها نشانه‏ های ناسازگاری دیده می‏شود.

مردان در برابر این گونه از زنان وظایف و مسؤولیت‏ هایی دارند که باید مرحله به مرحله آن را انجام دهند، و مراقب باشند که از حریم عدالت تجاوز نکنند که در نهایت و در مرحله آخر اگر نتیجه نبخشید، مأمور به تنبیه هستند، آن هم با شرایطی که در اجرا باید آن را رعایت کنند. این وظایف و مراحل به ترتیب ذیل در آیه بیان شده است:

مرحله اول: “و الَّـتی تخافون نشوزهنَّ فعظوهنَّ؛ زنانی را که از طغیان و سرکشی آنها می‏ترسید، موعظه کنید و پند و اندرز دهید.” پس با این قبیل زنان، قبل از هر چیز باید به وسیله اندرزها و نصایح دوستانه، و نشان دادن نتایج سوءرفتارشان آنها را متوجه و به مسؤولیت‏شان رهنمون کرد.

مرحله دوم: “و اهجروهنَّ فی المضاجع؛ [در صورتی که اندرزهای شما سودی نداد]، در بستر از آنها دوری کنید.” بنابراین مرحله دوم، بی ‏اعتنایی و قهر کردن در بستر و بی‏ میلی نسبت به اوست. با این وسیله، عدم رضایت خود را از رفتار آنها نشان می‏دهیم.

مرحله سوم: “و اضربوهنَّ”؛ مرحله سوم، در صورتی است که سرکشی و پشت پا زدن به وظایف و مسؤولیت‏شان از حد بگذرد، و همچنان در راه قانون شکنی با لجاجت و سرسختی گام بردارند، و دیگر راهی جز “شدت عمل” باقی نماند، و چاره‏ای جز خشونت نباشد.

در این صورت اجازه داده شده تا از طریق “تنبیه بدنی” آنها را به انجام وظایفشان وادار کنند، و در واقع یکی از مصداق‏های منکر نیز این مورد و نهی از آن به وسیله نزدیک‏ترین فرد به “زن” از بهترین نوع آن محسوب می‏شود و بر مرد لازم است که در صورت مؤثر واقع نشدن مراحل دیگر نهی از منکر به آن مبادرت ورزد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید