درخواست مهریه، 14سکه..؟

افزایش درخواست مهریه بخاطر دریافت سکه آمار طلاق را بالا برده است.

افزایش درخواست مهریه بخاطر دریافت سکه از زوج آمار طلاق در کشور را بالا برده است.

835570 966
835570 966

برای تهیه گزارش راهی دادگاه خانواده شدم. تا گزارش میدانی درباره افزایش درخواست مهریه و بدنبال آن بالا رفتن آمار طلاق را از نزدیک شاهد باشم.

به کمپین حمایت از مردان بپیوندید

 

در یک هوای سرد زمستانی راهی شدم. مقصد دادگاه خانواده شهرستان … .در سردر ورود و کمی نرسیده به سردر دادگاه متوجه ازدحام جمعیت شدم که برای تحویل امانات و تلفن همراه جمع شده بودند.کمی جلوتر مردان و زنان در این اوضاع کرونایی بدون رعایت فاصله اجتماعی؛ با گرفتن شماره ایی امانات خود را تحویل می دادند. چون بردن تلفن همراه به داخل ممکن نیست و ممنوع میباشد. در این حین رهگذری عبور میکند و خطاب به جمعیت میگوید: صف مرغ است؟ مردی که در صف است از تیکه پرانی عابر رنجیده خاطر میشود و پاسخ میدهد.

افزایش قیمت سکه بهار آزادی زنان را دچار وسوسه می کند؟

با افزایش سرسام آور قیمت سکه و اوضاع ناجور کشور از لحاظ اقتصادی، و فشار ناشی از آن منجر به افزایش درخواست مهریه شده است. و طبیعتا بطور معناداری آمار طلاق را بصورت جهشی بالا برده است.کدام مردی حاظر هست هم هزینه خورد و خوراک و هم مهریه را همزمان پرداخت کند؟

اعسار از پرداخت یکجای مهریه به کمک می آید.

مردان نیز دست بسته نیستند. و اعسار از پرداخت مهریه را دادخواست می نمایند. قانونی که در کشور وجود دارد تا ترمزی که با افزایش قیمت سکه، زنان که بدنبال سکه گرفتن هستند را بکشد.

جدایی مرد و زن ایرانی

راهی شعبه ایی میشوم. قبح گرفتن طلاق شکسته شده است!!!.دخترهای کم سن تا زنان میان سال با کاغذهایی در دست از اتاق ها خارج و داخل می شوند.

در این بین پیرمردی را میبینم که سر صحبت را باز میکند؛ با زنی ازدواج کرده است که قبلا سه بار ازدواج و طلاق گرفته است!!! میگوید: دو تای قبلی از دست این زن فرار کرده اند یکی از مردان قبلی زن نیز فوت کرده است و حالا من…میگوید اشتباه کرده است؛ که با وجود اطلاع با این زن ازدواج کرده است!!!

مقصر افزایش قیمت سکه است!

طبیعتا مقصر است؛ گویا مجلس نیز راه حل هایی در فکر دارد و اخباری به گوش میرسد: عدم جلب مرد در مهریه های بالای 14 عدد سکه.

به بخش اجرای احکام میروم.و ازدحامی میبینم که نشان از وخامت اوضاع دارد.مسوولی را مردان و زنان/ اکثرا زن دوره کرده اند.شلوغ و پلوغ است.و زیاد بودن مراجعه کنندگان، فشار بر مسول و نظم معمول را برهم زده است.که کیفیت رسیدگی را کاهش داده است.

موضوع تعیین سقف برای مهریه بار دیگر از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده و آنها به صراحت اعلام کرده‌اند که به‌ دنبال تصویب حداکثر ۱۴ سکه در ازدواج‌های ایرانی هستند و به‌ زودی آن را در مجلس مطرح خواهند کرد؛ طرحی که موافقان آن می‌گویند در جهت کاهش فشار روی مردان هنگام پرداخت مهریه بسیار کاربردی است و مخالفان آن معتقدند که وضع این قانون درصورت اصلاح نشدن دیگر قوانین ازدواج، آسیب‌های سنگینی را به زنان وارد می‌کند.

طرح مجلس برای کاهش سکه مهریه

مقصر این اوضاع هر کسی باشد.مسوولین و بویژه نمایندگان مجلس هر چه سریعتر چاره ایی بیاندیشند.

با روی کار آمدن دولت آیت الله رئیسی که در دوران ریاست بر قویه قضائیه از نزدیک بر مشکلات و معضلات مهریه سنگین آگاه بودند. و با افزایش سرسام‌آور قیمت سکه بهار آزادی، امید میرفت روند تصویب قانون مهریه ۱۴ سکه بتواند تسریع شود. ولی گویا هنوز فرصت رسیدگی نشده است.
افزایش قیمت سکه یکی از علل سستی بنیاد خانواده شده است. زیرا زنان را وسوسه می‌کند، که با درخواست مهریه پول سنگینی به جیب بزنند. یا با شکایت و زندانی کردن به تحقیر مردان بپردازند.
از مجلس و آقای رئیسی درخواست عاجزانه داریم با اصلاح قانون به هزاران مشکل انباشته شده در این رابطه خاتمه دهند.

اشتراک گذاری