بیمه ثالث چیست و چه کاربردهایی دارد

بیمه ثالث چیست و چه کاربردهایی دارد؟

بیمه ثالث چیست و چه کاربردهایی دارد
بیمۀ شخص ثالث برای تمام مالکین خودروها اجباری می باشد. امروزه هر فردی مسئول کار خودش می باشد و اگر خسارتی و یا آسیبی به چیزی وارد کند باید خودش جوابگو باشد. بیمه شخص ثالث از متداول ترین بیمه ها می باشد و این بیمه نامه برای افرادی که وسایل نقلیه موتوری و زمینی دارند را تحت پوشش قرار می دهد و این بیمه نامه کمکی به افراد زیان دیده در تصادفات، علاوه بر کمک به فرد راننده به شخص مقابل هم در پرداخت هزینه های درمان و یا فوت کمک می کند.

بیمه ثالث چیست و چه کاربردهایی دارد

شخص ثالث به چه افرادی گفته می شود؟

به تمام کسانی که به وسایل نقلیۀ موتوری دچار خسارت و یا آسیب و صدمه جانی و مالی می شوند به غیر از خود راننده مقصر در تصادف، تعلق می گیرد.
در این میان راننده و مالک خودرو شخص اول می باشد و شرکت بیمه هم شخص دوم است و کسانی که دچار آسیب جسمی و یا مالی شده اند هم شخص ثالث هستند.
البته لازم به ذکر است جدیداً برای شخص راننده هم بیمه ای به نام بیمۀ حوادث راننده در قوانین قرار داده اند که در صورت آسیب به فرد راننده هزینه درمان و فوت پرداخت می شود.
خسارت ها در بیمه به دو شکل می باشد :خسارت جانی ، خسارت مالی
در خسارت های جانی به علت حادثه و تصادف ایجاد شده آسیب های جسمانی به شخص ثالث و یا راننده مانند نقص عضو ، شکستگی و یا حتی فوت افراد می شود .
در خسارت های مالی، در تصادفات و حوادث ، آسیب هایی به خودروها وارد می شود
علت داشتن بیمه شخص ثالث
به طور مثال ، اگر راننده ای در تصادف دچار آسیب های جسمانی و مالی به دیگران شود و اگر در آن حادثه مقصر شناخته شود ، باید تمام هزینه های خسارت را پرداخت نماید . چه خسارت مالی و چه خسارت جانی که بسیار هزینه هایش بالا می باشد .
بیمۀ شخص ثالث ، جزو بیمۀ مسئولیت می باشد که زیر شاخه ای از بیمۀ خودرو است
به این بیمه نامه ، بیمۀ اجباری گفته می شود تمام دارندگان خودرو باید بیمه نامه را تهیه نمایند و نداشتن بیمۀ شخص ثالث دارندگان وسایل نقیله جرم به حساب می آید و رفت و آمد با خودروهایی که این بیمه را ندارند ممنوعیت دارد.
معمولاً مأموران راهنمایی و رانندگی با کمک دوربین های نظارتی ، خودروهایی که بیمه نامه ندارند را شناسایی می کنند و آن ها را جریمه می کنند و دربعضی مواقع هم مأموران راهنمایی و رانندگی خودرو را متوقف کرده و اجازۀ حرکت نمی دهند.

مشکلات نداشتن بیمه شخص ثالث

–توقف خودرو به وسیلۀ مأموران راهنمایی و رانندگی
–پرداخت خسارت به علت ایجاد حادثه های رانندگی
–اجازۀ خرید و فروش خودروهایی که بیمۀ شخص ثالث ندارند.

نحوه خرید بیمه شخص ثالث

یکی از مسائلی که برای افرادی که صاحب خودرو هستند همیشه وجود دارد این است که خدمات خودرو خود را چطور باید تهیه کنند. یکی از این سوالات این است که بیمه رو از کی بخریم پاسخ فقط دو گزینه است. اما این گزینه ها بسیار مناسب هستند. حالت اول این است که به بهترین نمایندگی بیمه ای که می شناسید مراجعه کنید و به صورت حضوری از این نمایندگی تهیه کنید. حالت دوم که اخیراً اجرایی شده است این است که می توانید با مراجعه به وب سایت های فروش آنلاین بیمه شخص ثالث، بیمه نامه خود را به صورت الکترونیکی خریداری کنید. خوشبختانه نسخه کاغذی بیمه شخص ثالث هم حذف شده است و شما پس از خرید آنلاین نیازی به اصل بیمه نامه مهر شده نخواهید داشت.

بنابراین اگر بیمه شخص ثالث شما رو به انقضا است کافی است که به یک سایت اینترنتی مراجعه کرده و بیمه ثالث خود را در کمتر از چند دقیقه خریداری کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید